Selasa, 29 Maret 2011

♥♥ LA TAHZAN... Jangan Bersedih ;) ♥♥

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB :


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula 

kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, ALLAH mengetahui sedang kamu
tidak mengetahui."
[Surah Al-Baqarah ayat 216]

--------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?


QURAN MENJAWAB :


"ALLAH tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. "

[Surah Al-Baqarah ayat 286]

--------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?


QURAN MENJAWAB :


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, 

padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu org2 yg beriman."
[Surah Al-Imran ayat 139]

--------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


QURAN MENJAWAB :


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran 

dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran 
kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah 
(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah 
(be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada ALLAH supaya, kamu berjaya 
(mencapai kemenangan)." 
[Surah Al-Imran ayat 200]

--------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


QURAN MENJAWAB :


"Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar dan mengerjakan shalat; 

dan sesungguhnya shalat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
[Surah Al-Baqarah ayat 45]

--------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?


QURAN MENJAWAB :


"Sesungguhnya ALLAH telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, 

harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
[Surah At-Taubah ayat 111]

---------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?


QURAN MENJAWAB :


"Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada Tuhan selain dari_NYA. 

Hanya kepada_NYA aku bertawakkal. "
[Surah At-Taubah ayat 129]

---------------------------------------------------------------


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN !!!


QURAN MENJAWAB :



"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat ALLAH.

Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat ALLAH melainkan kaum yg kafir."  
[Surah Yusuf ayat 12]

---------------------------------------------------------------


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?


QURAN MENJAWAB :


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 

"Kami telah beriman," ("I am full of faith to ALLAH") sedangkan mereka tidak diuji? 
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, 
maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang-orang yg benar dan, sesungguhnya DIA mengetahui orang-orang yang dusta."
[Surah Al-Ankabut ayat 2-3]

1 komentar:

About Me

Foto saya
@ Tuhan, Saat aku meyukai seorang teman, Ingatkanlah aku bahwa akan ada sebuah akhir, Sehingga aku akan tetap bersama Yang Tak Pernah Berakhir. @ Tuhan, Ketika aku merindukan kekasih, Rindukanlah aku kepada yang rindu kepada cinta sejati-MU, Agar kerinduanku kepada-MU semakin menjadi. @ Tuhan, Jika aku hendak mencinta seseorang, Temukanlah aku dengan orang yang mencintai-MU, Agar bertambah kuat cintaku pada-MU. @ Tuhan, Ketika aku sedang jatuh cinta, Jagalah cinta itu, Agar tidak melebihi cintaku pada-MU. @ Tuhan, Ketika aku berucap aku cinta padamu, Biarlah kuakatakan kepada yang hatinya tertaut pada-MU, Agar aku tak jatuh dalam cinta yang bukan karena-MU.