Senin, 21 Maret 2011

♥♥ WANITA MULIA DENGAN KETEGUHAN AGAMA ♥♥

EMPAT WANITA TAULADAN DALAM ISLAM

Rasulullah SAW bersabda :  
“Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan yang paling indah ialah wanita yang solehah.”  
(Riwayat Muslim) 
Hadis ini jelas menunjukkan betapa Islam memandang tinggi kedudukan wanita 
dalam kehidupan global. Jika ditelusuri dalam lembaran al-Quran, 
wanita digambarkan seperti berikut:

Pertama, wanita dianggap sebagai fitnah dan musuh seandainya dia tidak dididik 
dan diasuh serta dibentuk menurut acuan Islam.

Kedua, wanita juga ujian bagi seseorang lelaki dalam mengarungi bahtera kehidupan 
kearah kebahagiaan dan kesejahteraan hidup.

Ketiga, wanita adalah anugerah Ilahi yang istimewa kepada lelaki yang mendambakan kemesraan dan kebahagiaan hidup.

Sejarah Islam sebenarnya melahirkan ratusan personality wanita terbilang yang menjadi 
teladan kepada warga Muslimah dewasa ini. Mereka adalah wanita contoh yang menempa 
tinta emas yang mewarnai sejarah kegemilangan dan keunggulan Islam.

Rasulullah SAW bersabda :

Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia; mereka itu ialah 
Asiah binti Muza him isteri Firaun, Maryam binti Imran, ibunda Isa, Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Baginda.”  
(Riwayat Bukhari)

Maryam pula adalah simbol wanita dalam ibadahnya dan ketinggian darajat 
ketakwaannya kepada ALLAH serta mampu memelihara kesucian diri dan kehormatannya 
ketika mengabdikan dirinya kepada ALLAH .

Asyiah adalah simbol teladan bagi wanita beriman yang tetap mempertahankan 
keimanannya kepada ALLAH, meskipun hidup sebumbung bersama suaminya, 
Firaun yang tidak beriman kepada ALLAH .

Manakala Khadijah pula adalah simbol kepada isteri yang setia tanpa mengenal lelah mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran Islam, berkorban jiwa raga dan 
segala harta bendanya serta rela menanggung berbagai risiko dan cobaan dalam menyebarkan risalah Islam yang diamanahkan pada bahu Rasulullah. 
Akhirnya...

Fatimah juga adalah simbol perbagai dimensi wanita yang solehah
anak yang soleh dan taat dihadapan ayahandanya, isteri yang setia dan taat 
di hadapan suaminya serta ibu yang bijaksana di hadapan putera puterinya.

Dialah pemuka segala wanita dan juga seorang wanita mithali yang setiap detik kehidupan 
yang dilaluinya, sewajarnya dijadikan panutan Muslimah.

Demikianlah antara beberapa profil wanita Muslimah, contoh yang mewarnai dinamika 
kehidupan dengan ketenangan, kemesraan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

About Me

Foto saya
@ Tuhan, Saat aku meyukai seorang teman, Ingatkanlah aku bahwa akan ada sebuah akhir, Sehingga aku akan tetap bersama Yang Tak Pernah Berakhir. @ Tuhan, Ketika aku merindukan kekasih, Rindukanlah aku kepada yang rindu kepada cinta sejati-MU, Agar kerinduanku kepada-MU semakin menjadi. @ Tuhan, Jika aku hendak mencinta seseorang, Temukanlah aku dengan orang yang mencintai-MU, Agar bertambah kuat cintaku pada-MU. @ Tuhan, Ketika aku sedang jatuh cinta, Jagalah cinta itu, Agar tidak melebihi cintaku pada-MU. @ Tuhan, Ketika aku berucap aku cinta padamu, Biarlah kuakatakan kepada yang hatinya tertaut pada-MU, Agar aku tak jatuh dalam cinta yang bukan karena-MU.